Metoda pięciu sił portera

 Czy wiesz dzięki czemu, między innymi, swój światowy sukces zawdzięcza jeden
z największych koncernów motoryzacyjnych? Wiesz na co powinieneś zwrócić uwagę prowadząc własny biznes, aby dążyć do doskonałości?
Przeczytaj, a się dowiesz!

Wstęp

Celem pracy jest omówienie zagadnień związanych z metodą 5-ciu sił Portera, stworzoną przez Michael’a E. Porter’a.  Jest on amerykańskim ekonomistą, profesorem i ekspertem w dziedzinie strategii organizacji i konkurencji. Jest autorem również innych koncepcji, tj. łańcuch wartości czy Diament Portera, z którymi zachęcam się zapoznać po przeczytaniu mojego artykułu. Na jego dokonaniach bazuje wiele przedsiębiorstw, a skutki wykorzystania jego pracy są często zbawienne dla wykorzystujących je firm.
Zasada 5 sił Portera jest jedną z najefektywniejszych analiz wykorzystywaną przez wiele międzynarodowych firm. Firma Toyota wykorzystuje m. in. model Portera w prowadzeniu swojej działalności. W ramach współpracy z dostawcami i konkurowania z innymi przedsiębiorstwami firma ta nadzwyczaj docenia siłę i potencjał dostawców motywując ich corocznie nagrodami. Podchodzi do współpracy z nimi z pełnym szacunkiem, co wpływa na niechęć dostawców do oferowania swoich usług innym firmom w sektorze przemysłu samochodowego. Ten artykuł ma na celu przybliżenie zasad metody Portera, omówienie jej poszczególnych części oraz przedstawienie jej użyteczności w praktyce.

O metodzie 5-ciu sił Portera słów kilka – wyjaśnienie pojęcia
i przedstawienie celów tej analizy.

Czy wiesz jacy interesariusze składają się w głównej mierze na mikrootoczenie organizacji?

Są to:

    • dostawcy,
    • klienci,
    • konkurenci,
    • partnerzy.

To właśnie na podstawie analizy ich wpływu w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa została opracowana metoda 5 sił portera. Jest to model, który służy jak najdokładniejszemu zbadaniu konkurencji oraz szans i zagrożeń, które występują w otoczeniu danej firmy
w wybranym sektorze. Nie należy jej jednak mylić z analizą SWOT, choć są one zbliżone. Metoda Portera bierze pod uwagę siłę przetargową dostawców, siłę przetargową nabywców, natężenie walki konkurencyjnej wewnątrz sektora, groźbę pojawienia się nowych producentów i groźbę pojawienia się substytutów.

Dla przypomnienia!
Sektor to grupa firm, które wytwarzają podobne produkty lub oferują podobne usługi w obrębie tego samego terytorium, np. w obrębie jednego miasta.

Źródło: https://questus.pl/blog/analiza-mikrootoczenia-i-5-sil-portera-metody-przyklady-i-case-toyoty-elementarz-marketera-2/

Skorzystanie z metody Portera pozwala na uporządkowanie wiedzy na temat sektora, w którym działa lub planuje działać przedsiębiorstwo. Oto 5 elementów, które wchodzą w skład omawianej analizy:

    1. siła! Natężenia konkurencji wewnątrz sektora.

Najpierw musimy precyzyjnie określić rynek, na jakim funkcjonujemy, a następnie oszacować jak duża jest rywalizacja między firmami, które do niego należą.
Odpowiedz sobie na pytanie: jakich masz konkurentów? Na ile trzeba walczyć
z konkurencją?

2. siła! Groźba pojawienia się nowych producentów.

Jest ona nieodłącznie powiązana z pojęciem barier wejścia (łatwości, z jaką nowa firma może wejść na rynek). Im niższe są bariery i im jest ich mniej, tym łatwiej będzie nowym przedsiębiorcom budować udziały w rynku.
Odpowiedz sobie na pytanie: na ile łatwo wejść nowym producentom i zgarnąć część udziału w rynku?

Do przykładowych barier wejścia należą: ekonomia skali, duże nakłady niezbędne do funkcjonowania w danym sektorze, konieczność posiadania specjalistycznego “know-how”, rozbudowane regulacje prawne i patenty.

Dla przypomnienia!
Know-how – pochodzący z języka angielskiego termin określający konkretną wiedzę techniczną z danej dziedziny, umiejętność wykonania lub wyprodukowania czegoś, kompetencję, biegłość.

3. siła!  Groźba pojawienia się substytutów dla produktów i usług, które oferuje firma.

Klient jest bowiem skłonny do zmiany swoich zakupowych upodobań, jeżeli tylko znajdzie towar mogący spełnić jego potrzeby w tańszy lub skuteczniejszy sposób niż oferta firmy przeprowadzającej analizę.
Odpowiedz sobie na pytanie: na ile klienci mogą zaspokoić swoją potrzebę w inny sposób?

4 siła! Siła przetargowa dostawców firmy.

Musimy zastanowić się jak bardzo nasze produkty i usługi są uzależnione od zewnętrznego dostawcy. Ważne jest to, czy możemy zmienić dostawce w razie podwyżki ceny, kryzysu lub pogorszenia relacji. Im większy mamy wybór wśród dostawców tym silniejsza jest nasza pozycja wobec nich.
Odpowiedz sobie na pytania: jakich masz dostawców? Na ile mogą narzucać swoje warunki?

5. siła! Siła przetargowa klientów.

Jeśli mamy monopolistyczną pozycję w danym sektorze nabywcy nie będą mieli znaczącego wpływu na nasze funkcjonowanie. Jeśli jednak koszty zmiany jednej marki na inną będą dla nich niewielkie, a obszerny wybór na rynku zapewni im możliwość wyboru między kilkoma markami, wówczas to nasza firma będzie uzależniona od zainteresowania klientów naszym produktem.
Odpowiedz sobie na pytania: jakich masz klientów? Na ile mogą narzucać swoje warunki?

Podsumowanie

Analiza 5-ciu sił Portera pomaga nam w zbadaniu rynku, lepszym poznaniu konkurentów, rozpoznaniu potrzeb i pragnień konsumentów oraz pomaga zidentyfikować odpowiednich dla naszej firmy dostawców i wskazać korzyści wynikające ze współpracy z nimi. Jest więc sposobem na badanie potencjału, struktury i strategii działań najważniejszych podmiotów mikrootoczenia. Wykonanie takiej analizy, nie tylko przed rozpoczęciem prowadzenia własnej działalności, pomaga uniknąć generowania niepotrzebnych kosztów, a przede wszystkim – jest w dużej mierze odpowiedzialna za przynoszone przez naszą firmę zyski.

 

Bibliografia

https://pl.wikipedia.org/wiki/Know-how
https://pl.wikipedia.org/wiki/Michael_E._Porter
https://www.youtube.com/watch?v=ty6_Giek80M
http://analizait.pl/2017/analiza-sektora-5-sil-portera/

Pisała dla Was: Kasia z KN Experience